Sukan

Baju versi baru untuk Olimpik Paris 2024 dalam perbincangan

Majlis Olimpik Malaysia (MOM) sedang dalam perbincangan bagi memperkenalkan versi baharu pakaian rasmi Malaysia untuk Sukan Olimpik Paris 2024 pada Rabu.

Menurut sumber, MOM dipercayai sedang bekerjasama dengan sebuah syarikat peralatan sukan, Yonex bagi mencipta reka bentuk pakaian yang baharu secara eksklusif untuk atlet Malaysia yang akan berlepas ke Sukan Paris nanti.

“OCM kini sedang menyelesaikan masalah ini dengan Yonex untuk menghasilkan pakaian eksklusif hanya untuk atlet.

“Namun pakaian tersebut adalah terhad dan akan dihasilkan dalam anggaran untuk 25 atlet negara sahaja,” kata sumber itu.

Walaubagaimanapun, ahli kontinjen termasuk jurulatih, kakitangan sokongan, dan pegawai-pegawai pengiring masih akan menggunakan pakaian yang hangat diperkatakan masyarakat tempatan.

Setakat ini, seramai 23 atlet telah layak ke Sukan Olimpik Paris secara rasmi.

Pada 23 Jun 2024, pakaian berwarna emas dan hitam dihiasi dengan rekaan jalur harimau itu dipamerkan bertujuan bagi menggambarkan usaha Malaysia dalam memeriah pingat emas di Paris.

Namun, peminat telah menyorot reka bentuk pakaian berkenaan sebagai “buruk”, “hodoh” dan ketinggalan zaman berbanding dengan reka bentuk busana yang diperagakan Malaysia di pentas Olimpik sebelum ini.

Pengaruh media sosial juga turut menyindir pakaian itu dengan membandingkannya dengan pakaian kontinjen dari negara-negara lain dalam temasya tersebut.

Menurut sumber itu, Yonex pada mulanya menyusulkan beberapa reka bentuk kepada MOM. Sebuah jawatankuasa MOM dipercayai memilih reka bentuk yang kelihatan menarik di atas kertas, tetapi ia tidak jadi di kehidupan nyata apabila corak tersebut berlaku di atas pakaian yang dihasilkan.

Baca juga:

Related Articles