Hubungan Malaysia-Filipina Diperkukuh Melalui Mesyuarat JCM ke-8

PETALING JAYA: Setiausaha Hal Ehwal Luar Negeri Republik Filipina, TYT Enrique A Manalo, akan mengadakan lawatan kerja ke Malaysia pada Selasa dan Rabu untuk menghadiri Mesyuarat Suruhanjaya Bersama Malaysia-Filipina ke-8 (JCM).

Mesyuarat ini akan dipengerusikan bersama oleh Menteri Luar Negeri, Datuk Seri Mohamad Hasan.

Menurut kenyataan Kementerian Luar Negeri, JCM merupakan mekanisme dua hala tertinggi antara Malaysia dan Republik Filipina sejak 1993. 

“Mesyuarat ini akan menjadi platform bagi kedua-dua negara menilai semula kerjasama dua hala, termasuk dari aspek perdagangan dan pelaburan, pertanian, industri halal, pelancongan dan kerjasama keselamatan. 

“Ia juga memberi peluang untuk kedua-dua pihak meneroka bidang kerjasama baharu yang berkepentingan bersama,” kata kenyataan tersebut pada Isnin. 

Lawatan ini amat bermakna kerana ia merupakan ulang tahun ke-60 hubungan diplomatik antara kedua-dua negara. 

“Ini mencerminkan jalinan persahabatan yang erat dan mesra antara Malaysia dan Republik Filipina, dalam konteks hubungan dua hala serta di dalam kerangka kerja Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN),” tambah kenyataan itu. 

Pada tahun 2023, Filipina merupakan rakan dagang ke-17 terbesar Malaysia di peringkat global dan ke-5 terbesar di kalangan negara dagangan ASEAN, dengan jumlah dagangan bernilai RM36.12 bilion (USD7.92 bilion).

Dari Januari hingga Julai 2024, jumlah dagangan meningkat 5.9 peratus, bernilai RM22.41 bilion (USD4.75 bilion), berbanding RM20.08 bilion (USD4.48 bilion) pada tempoh yang sama pada tahun 2023.