Istiadat Pertabalan YDPA ke-17: Rakyat diminta tidak panik sekiranya terdengar bunyi meriam

Orang ramai, terutamanya penduduk bandar, dinasihatkan agar tidak panik jika terdengar bunyi tembakan meriam semasa melalui Jalan Sultan Abdul Halim pada pagi Jumaat dan Sabtu sempena Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-17, Sultan Ibrahim.

Ketua Unit Komunikasi Korporat Jabatan Perdana Menteri, Mohd Faidz Sanusi memaklumkan dua das tembakan meriam akan dilepaskan pada pukul 8.30 pagi Jumaat ini sebagai sebahagian daripada raptai penuh istiadat berkenaan.

“Pada hari Sabtu, iaitu hari sebenar Istiadat Pertabalan, sebanyak 21 das tembakan meriam akan dilepaskan pada pukul 8.30 pagi.

“Jadi, sesiapa yang mendengar bunyi tembakan pada waktu itu janganlah cemas,” katanya semasa menjadi tetamu program Apa Khabar Malaysia terbitan Bernama TV pada Rabu.

Mohd Faidz turut menyatakan bahawa acara-acara bersempena dengan Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-17 akan bermula Khamis dengan Majlis Bacaan Yasin dan Doa Selamat di Masjid Negara pada 5.30 petang diikuti Khutbah Jumaat Khas pada keesokan harinya.

Mohd Faidz juga memberitahu bahawa tetamu diraja yang dijangka berangkat ke istiadat pertabalan Sultan Ibrahim pada Sabtu termasuk Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah dan Raja Bahrain, Sheikh Hamad Isa Al Khalifa.

Beliau menambah bahawa acara lain yang akan diadakan ialah Majlis Santapan Diraja di Istana Negara pada Sabtu, manakala Raja Permaisuri Agong, Raja Zarith Sofiah akan berangkat ke Hospital Orang Asli Gombak pada 23 Julai.

Selain itu, Pameran Raja Kita akan diadakan di Muzium Negara pada 25 Julai dan dibuka kepada umum sehari selepas itu hingga 2 September, memberi peluang kepada orang ramai untuk melihat kira-kira 130 koleksi diraja dari peringkat Persekutuan dan Negeri Johor.

“Antaranya adalah regalia Persekutuan, manuskrip Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor, serta koleksi peribadi Sultan Ibrahim dan Raja Zarith Sofiah,” katanya.

Acara-acara sempena Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong akan diakhiri dengan Majlis Jamuan Teh Diraja pada 27 Julai di Istana Negara.

Mohd Faidz menyatakan bahawa Istiadat Pertabalan Yang di-Pertuan Agong merupakan upacara penuh simbolik dan jarang disaksikan kerana ia diadakan hanya lima tahun sekali.

Beliau menganggap ia sebagai peluang baik untuk rakyat Malaysia memahami dengan lebih mendalam dan memupuk rasa cinta terhadap institusi diraja serta cara ia diamalkan di Malaysia di bawah konsep Raja Berperlembagaan.

“Seperti yang diumumkan Menteri Komunikasi, Ahmad Fahmi Mohamed Fadzil, wayang pacak akan dipasang di semua 222 kawasan Parlimen pada 20 Julai ini untuk menayangkan siaran langsung istiadat pertabalan.

“Ambillah peluang ini untuk menontonnya kerana ia penuh dengan adat dan tradisi yang perlu dihayati,” katanya.

Baca juga: