Syarikat pemaju didenda RM400,000 teroka tanah tanpa kebenaran EIA

Oleh: Syahirah Harish

KINTA: Sebuah syarikat pertanian dan agropelancongan di Perak didenda RM400,000 kerana menjalankan pembukaan tanah dan beroperasi tanpa mendapat kelulusan Laporan Penilaian Kesan Kepada Alam Sekeliling (EIA).

Syarikat Obor Hasil Sdn Bhd didakwa melanggar Seksyen 34A Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974, yang memerlukan EIA diluluskan sebelum aktiviti yang boleh membawa kepada kesan alam sekitar yang ketara dibenarkan.

Dalam satu kenyataan, Jabatan Alam Sekitar Perak berkata, syarikat itu telah mengeluarkan perintah larangan bersyarat pada 21 April 2021 kerana membuka tanah di Sungai Raia, Kinta dan beroperasi tanpa kelulusan EIA.

Jabatan itu berkata, pihaknya akan terus mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang melanggar undang-undang alam sekitar, dengan mengatakan tidak akan ada kompromi dalam perkara ini dengan pesalah.

Sebelum itu, syarikat itu yang diwakili Pengarahnya, Beh Yong Seng mengaku bersalah atas pertuduhan mengikut Seksyen 34AA(2)(c) Akta Kualiti Alam Sekeliling, boleh dihukum di bawah Seksyen 34AA(3)(c) undang-undang yang sama, yang memperuntukkan denda maksimum RM500,000 atau penjara lima tahun, atau kedua-duanya sekali.

Hakim Mahkamah Sesyen Ipoh Azizah Ahmad mengenakan denda RM400,000 dan pendakwaan dijalankan oleh pegawai jabatan itu Harmanisham Ishak dan S Pravin Segaran.