Negeri

Maritim tahan bot penumpang bawa lima ekor kerbau hidup tanpa permit

Sebuah bot penumpang ditahan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Zon Maritim Miri disyaki membawa muatan lima ekor kerbau hidup tanpa permit pemindahan pada kedudukan 3.1 batu nautika selatan Tanjung Perapat pada Selasa.

Pengarah Zon Maritim Miri, Mohd Khairol Anuar Saad berkata, bot penumpang itu ditahan kira-kira pukul 10.45 pagi oleh bot ronda Maritim Malaysia dalam Op Permai 01/2019 dan O Tiris 3.0 di perairan Lawas.

“Hasil pemeriksaan dan penggeledahan mendapati, bot penumpang berkenaan dikendalikan oleh seorang tekong (Master) serta dua awak-awak yang kesemuanya warga tempatan.

“Bot penumpang bersama kesemua kru diiring ke Jeti Pejabat Daerah Lawas sebelum diserahkan kepada Pegawai Jabatan Veterinar Sarawak untuk tindakan lanjut,” katanya dalam satu kenyataan.

Difahamkan, Maritim Malaysia terus komited dalam menguatkuasakan undang-undang dan tidak akan berkompromi ke atas mana-mana pesalah yang ingkar.

Justeru, orang ramai boleh menghubungi talian MERS 999 atau Pusat Operasi Zon Maritim Miri di talian 085-418204 bagi melaporkan sebarang aduan dan insiden kecemasan di laut.

Baca juga:

Related Articles

Check Also
Close