Politik

Fahmi Fadzil nafi wujud campur tangan kerajaan terhadap siasatan tokoh politik

Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad dinasihatkan agar mengambil tindakan muhasabah diri dan berhenti daripada mengeluarkan kenyataan yang dipercayai cuba menakutkan khalayak.

Perkara itu dinyatakan oleh Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil yang menyifatkan kenyataan dilemparkan pemimpin pembangkang tersebut yang mendakwa pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyimpan dendam dengan seterunya.

Hal itu berikutan berlakunya beberapa siasatan dan tindakan undang-undang yang dikenakan kepada beberapa tokoh politik disekelilingnya.

“Tun Mahathir hilang deposit di (Parlimen) Langkawi (pada Pilihan Raya Umum (PRU) lalu), Anwar menang di (Parlimen) Tambun. Jadi, saya sarankan sebagai negarawan harus muhasabah dalam hari senja ini.

“Kita harus meninggalkan satu legasi yang murni daripada cuba menakutkan dan mengeluarkan cerita seperti ini. Saya harap beliau lebih bermuhasabah,” katanya kritikan Dr Mahathir terhadap siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dikenakan ke atas anaknya yang juga ahli perniagaan, Mirzan Mahathir.

Beliau memberikan reaksi tersebut ketika mengulas kenyataan Dr Mahathir yang mendakwa pentadbiran Anwar berdendam dengan seterunya.

Dalam pada itu, Fahmi turut menafikan tindakan siasatan tidak mempunyai unsur dendam, selain memberikan kepercayaan sepenuhnya kepada SPRM untuk menjalankan tugas.

“Saya tidak percaya campur tangan itu berlaku. SPRM bebas menjalankan siasatan yang dirasakan wajar dan kita tak masuk campur.

“Perdana Menteri sudah menyatakan beberapa kali, beliau tidak pernah menyatakan apa-apa arahan kepada SPRM untuk melakukan apa-apa tindakan. Jadi terserah kepada SPRM untuk mengambil sebarang tindakan berlandaskan undang-undang terhadap tindakan yang diambilnya,” katanya.

Baca juga:

Related Articles

Leave a Reply